Cuti Bersalin

Assalamualaikum..

Sorry sebab dah lama tak membalas soalan-soalan yang dikemukakan di dalam blog ni..saya baru je selamat melahirkan anak lelaki pada 7hb Mac yang lalu..jadi sekarang ni agak sibuk dengan baby baru..so lepas ni bila segalanya dah ok sikit dan tak kelam kabut sangat saya akan membalas soalan-soalan yang dikemukakan…:)

33 Responses to Cuti Bersalin

  1. hesfira says:

    ingat dr x men dah page neh..sya amat mmrlukan tunjuk ajar dr

  2. ana says:

    saya nak tanye gigi saya sudah di tampal..tapi warna x sama dengan gigi asal..masih bolehke jika gigi itu di tampal semula untuk mendapatkan warna gigi asal..lagi satu dr gigi saya yang di tampal ni da mati jd warnanya x sama dengan warna gigi yang lain die ade kuning sket.ape yang perlu saya lakukan.

    • drleen says:

      salam..

      boleh je tukar balik..kalau tampalan tu besar sangat boleh buat crown lagi cantik..gigi yang dah mati elok buat root canal treatment dan crown

  3. mohdhafiz says:

    slm doc..ingt lg saya x?alah bdk dentistry 4th scholarship JPA kt indonesia..:)
    thniah doc!alhamdulillah..brtmbh lg rzki..saya pun kemgkinan nk dpt lg anak buah..maybe nephew bln 4 ni..:)
    doc saya nk tnya la..saya skrg dh treat ramai dh patient utk Operative dentistry..trmsklah endodontics..tp utk endo mh sket lg..so xda pnglmn byk sgt..
    cuma kdg2 saya agak keliru..mcm nk tahu dgn lebih tepat patient tu perlu pulp capping ke x?sign & symptom dia mcm mana..selain deep caries..sbb kdg2 saya pernah buat preparation utk class 1 & 5, ada yg tak berapa dlm caries dia, doc supervisor saya srh buat indirect Pulp capp..
    tp doc supervisor lain (2nd doc)lak mrh saya sbb dia ckp xperlu buat pulp capp, sbb xdlm..tp masa saya buat preparation class 1 kt patient, saya mmg nmpk small spot kt dentin layer..& doc supervisor saya yg 1st ckp tu la thin layer yg cover pulp horn dia..so dia srh saya buat pulp capp..& kebetulan patient tu br umur 12thn..so saya fikir ada logik jgk sbb msh lg young permanent teeth (gg patient yg saya rwt adalah gigi 36)
    jadi saya pun agak keliru..yela..sbb anatomy gigi patient pun lain2..ada yg dh dlm caries pun still lg xsmpai pulp..hehe
    moga dpt memberi guide pd saya doc..ada slh info tlg btulkn..tq🙂

  4. gjoule says:

    tahniah 4 the babies doc!
    mm.. saya nak tanyer nih apsal government punye dental clinic ada waiting list yg panjang utk pemakaian pendakap gigi. kena tunggu 2 tiga tahun plak tuh.. apsal yek?

  5. encikazuwan says:

    owh..bulan april setiap tahun mesti ada cek up gg percuma eh..patut la..anyway..byk info psl gigi dalam blog ni.

    nak putih kan gigi camne ek dr?

    • drleen says:

      encikazuwan: memang setiap april ni bulan pemeriksaan gigi percuma colgate..:) nak putihkan gigi boleh cuba pemutihan gigi kat klinik2 gigi…ada macam2 jenis..yang sendiri buat kat rumah atau yang dr gigi buat kat klinik..

  6. ummu_aqil says:

    salam doc..
    saya merupakan ahli br dlm blog dr ni..
    saya nk mtk pndpt dr tentang gigi anak saya ni.gigi anak saya semua dh rosak.10 mei ni dr pakar tlh tetapkan tuk cabut gigi secara bius sbb anak sy ni xdpt bg kerjasama kalau nk cabut cr biasa.
    so, kt sini sy nk tanye:
    1. kalau kanak2 umur 3 tahun telah diberi ubt bius,ada kesan2 sampingn tak utk jngka ms pendek n pjng?
    2. bagaimana pertumbuhan gigi kekal nanti?

  7. alin says:

    assalamualaikum dr leen.

    sebelum tu, tahniah dapat baby baru.

    saya ada berjumpa doktor pakar gigi seminggu yang lalu untuk meminta nasihat dan pandangan bagi membantu mencantikkan gigi saya.
    Gigi saya tidak ada masalah, cumanya ia kelihatan tidak teratur. Dibahagian atas hanya ada 3 gigi kacip(kekal) keadaan gigi taring kedua-duanya agak menonjol apabila senyum. gigi kacip bawah pula kelihatan jarang-jarang.Doktor menasihatkan saya agar membuat rawatan braece selama 6-10 bulan bagi gigi bawah saya. Selepas itu dia akan membuat rawatan veneer bagi gigi atas pula khusus untuk 3 gigi kacip di bahagian atas. Memandangkan kos nya yang tinggi sehingga mencecah RM15 ribu, saya terpaksa membatalkan niat saya mendapatkan rawatan tersebut. Pada pendapat doktor ada kah cara lain yang dapat membantu masalah saya ini.saya rasa malu bila senyum apabila melihat keadaan gigi saya ini. tolonglah beri cadangan doktor. terima kasih.

    • drleen says:

      alin: hmm..mungkin rawatan tu mahal kerana dia dr pakar…so mungkin boleh jumpa dr biasa utk tanya harga…mungkin juga boleh buat step by step…apa2 pun cuba jumpa dr lain utk second opinion..

  8. bellarossa says:

    salam dr.leen..saya intan. saya pelajar dental di india. saya nak minta izin copy paste senarai harga rawatan gigi tu dekat blog intan ye.. terima kasih dr.leen..

    dr. boleh tak kalau dr terangkan mcm mane dan apa yang sepatutnya intan buat sebaik habis belajar.. maksudnya.. nanti akan posting ke mana.

    • drleen says:

      intan: boleh je no problem..senarai tu pun boleh dapat dalam website MDA ( Malaysian Dental Association). Lepa habis belajar kena pergi utk interview pastu akan isi borang utk posting..masa tu boleh pilih 3 negeri yang intan nak..pastu they all akan kasi surat mengatakan kat mana kena report duty..kadang2 dapat negeri yang kita nak kadang2 tak dapat. Pastu kena buat 6 bulan kat hospital 6 bulan kat klinik utk biasakan diri kerja dgn government..then baru dia kasi permanent posting..tu dia boleh hantar kat mana2 daerah kat negeri tu yang memerlukan dental officer.

  9. farhah says:

    salam dr… sy juga berminat utk menjadi seorg dentist… sy jg seperti mereka yg lain agak takot dgn darah. ingat jd dentist leh mengelak dr sume 2…. selpas membace artikel di atas sy mempunyai semangat bru utk melawan semua itu….. sy pelajar matrikulasi di selatan tanah air… impian sy utk mencapai cite2 sy nampak cerah apabila sy diterime masuk ke matrikulasi… tetapi sy rase tidak yakin utk menyambung dlm bidang itu sedangkan sy mmg teramat minat utk menjd seorg dentist…. apekah nasihat yg blh dr bg utk menaikkan semangat sy….

    • drleen says:

      salam…

      mesti kena yakin pada diri sendiri..:)
      kalau awak minat insyaallah keyakinan tu akan datang jugak…memang laa belajar ni ada je dugaan dan cabarannya…so just kuatkan semangat..kalau boleh tuliskan goal awak tu kat tempat yang awak pandang hari2..supaya diri tak lupa apa tujuan sebenarnya kat situ..so good luck k..kalau nak apa2 nasihat ke..nak borak2 ke..etc boleh e-mail saya..

  10. Mira says:

    Salam dr. tahniah dapat baby baru. saya nak tanya kalau buat implan berapa kos?

    • drleen says:

      salam..thanks..:) implant biasanya dalam 6000 ke atas untuk sebatang implant…saya tak buat lagi laa implant ni tapi ada dr2 lain yang buat..better buat dengan pakar

      • Mira says:

        saya pernah jumpa doktor dlu di klinik anis tmn connought..x pasti sama ada doktor ingat atau tidak..masalah gusi saya yg kerap berdarah dan gg saya yg longgar..masalah saya skrg saya, gigi saya yg sebelah lagi menghadapi masalah yg sama dan gusi belah dlm semakin kecut..doktor pernah menyarankan saya buat crown..utk pengetahuan doktor, saya tgh mengandung 4 bulan lebih..boleh ker saya buat rawatan crown tu. dan berapa kos utk sebatang gigi..thankss doktor..

  11. apis says:

    dr..gigi syg kat blah dpan 2 ade lubang kat sbatang gigi..ape rwatan yg ptut dlakukan..cam ner kalo byk gigi yg pecah dn sompek?

  12. faridah muhalid says:

    Assalamualaikum…
    Anak saya berumur 11 tahun.Baru-baru ini dia terjatuh dan 2 btg gigi hadapan(kekal)pecah separuh/sompek.Adakah rawatan sesuai yg boleh dilakukan selain mencabut terus gigi berkenaan dan menggantikannnya dengan gigi palsu?
    Terima Kasih.

    • drleen says:

      faridah: w’salam. rasanya saya dah balas dalam e-mail. Gigi tu boleh ditampal..kalau dah sampai ke saraf then kena buat rawatan saraf…gigi kalau patah sebab trauma camtu kalau tak dalam sangat dia akan pulih..tapi kalau saraf dia pun kena then lama2 gigi tu akan mati..kadang2 boleh tampal dulu then kalau dah ada tanda2 gigi tu mati cam warna bertukar..bengkak..sakit then buat rawatan saraf. tak perlu cabut…sayang gigi depan..:)

  13. fiefa says:

    salam,dr… sy nk tny kalau gigi pecah separuh…apa rawatan yang ok?

    • drleen says:

      fiefa: kena check dulu..kalau sesuai utk tampal then boleh buat rawatan saraf kemudian tampal..kalau tak sesuai kena cabut.

  14. drleen says:

    Salam semua…selepas ini semua komen akan dibalas secara e-mail…:) terima kasih…

  15. Sy brusia 34thn,sejak dr kcil fobia dgn dr gigi,slpas brsalin ank ke-7 gigi sy 70% mreput,bgaimn utk sy tahu ia bkn kanser?dn kos utk implan agk mhal,blh x klau sy bt implan utk gg atas hdapan dhlu,bt scara ansur2 hngga lngkap smua gg..msaalah ini btl2 bt sy rndah diri,stres,murung trhadap ank2..

    • drleen says:

      Salam..kena check dku baru tau apa yg sesuai buat..lepas tu baru bleh bagitau harga..so nasihat saya pegi check dlu ek

  16. fiqah ahmad says:

    Saya mmpunyai gigi renggang, so saya nk pakai breces. Berapakah kos memakai breces?

  17. alleeya says:

    nak tanya..klu bt braces kite byr harga braces je kan.. caj lain2 2 kite kena byr lg ke?

Leave a Reply

