Saya masih di sini

Dah lama saya tidak menulis dalam blog ni. Saya memang amat sibuk dan tidak sempat hendak masuk dan check laman web saya. Jadi saya mintak maaf kepada sesiapa yang menanyakan soalan tetapi saya terlambat jawab. Saya dah menjawab semua soalan-soalan yang anda kemukankan. Terima kasih saya ucapkan di atas soalan-soalan bernas yang anda kemukakan. Semoga laman web ni berguna untuk semua orang berkongsi pengalaman, dan juga mencari jawapan kepada soalan-soalan yang berkaitan dengan gigi. Jadi teruskan melayari laman web ini dan bertanyakan apa jua soalan yang berkaitan dengan gigi di sini. Insyaallah lepas ni saya akan lebih aktif lagi dalam menulis dan menjawab soalan anda semua..:)

90 Responses to Saya masih di sini

  1. tiha says:

    a`kum. Saya berumur 30tahun. Mempunyai gigi yang jarak di bahagian depan, 2 dibahagian atas di tengah2 barisan gigi dan 5 batang gigi di bawah juga di barisan tengah. saya ingin membuat rawatan braces, adakah umur saya bersesuaian dan berapa anggaran kos terbabit.

  2. drleen says:

    tiha: boleh lagi dibuat braces tu dengan syarat tulang u ok…biasanya kos dalam 3000-5000 bergantung pada klinik dan juga berapa lama masa diambil.

  3. syafika says:

    hai drleen..
    sye fika dari johor..
    nak tanye, sye berumur 18 thn..
    dan ingin memakai braces..
    brape agaknye kos untuk memakai braces ini
    dan bayaran monthly ntok rawatan dye..
    and sekiranye drleen ada contact klinik gigi di batu pahat, johor yg bagus,
    blh tak diberikan kepada saya..
    terima kasih..

  4. drleen says:

    fika: kos utk pakai braces ni bergantung pada klinik. Mungkin di batu pahat harganya murah sikit. kalau di tempat saya braces dalam 3000-5000 keseluruhan. Biasanya kena bayar dalam 100 utk , x-ray dalam 70, cabutan gigi tengok kes, biasanya 4 batang, jadi dalam 200. pemasangan braces 1500, kemudian sebulan sekali jumpa dr utk check 100 sekali jumpa. Jadi bila nak pasang tu kena sediakan dalam lebih kurang 2000 laa lepas tu bulan2 100.

  5. syukri says:

    askum..
    sy syukri dari k.l..saya nak bertanya skit lah,..
    saya nak buat rawatan gigi..gigi saya jarak di bhgn hadapan..
    sy nak tnya,ade ker rawatan lain selain dari pakai braces??
    sy ader tebaca tntg porcelin..agk2 drleen berapa kos nye?
    mahal ker?tahan berapa lame?kekal ker?
    itu saja pertnyaan dari saya,.sekian terima kasih..

  6. drleen says:

    syukri : of course kalau setakat gigi jarang di bahagian depan ada beberapa option yang boleh dibuat selain daripada braces. Kalau budget tinggi, boleh pakai porcelin veneer ( dia kikis bahagian depan gigi dan lekatkan veneer tu pada permukaan gigi) kos dalam 1000 so kalau nak buat 2 batang gigi depan dalam 2000. Lagi satu option buat crown dua-dua gigi tu. Satu crown dalam 450 so 2 dalam 900. Yang crown ni jenis biasa yang dalam besi luar porcelin. Last option, tampalan guna composit, yang ni sebatang dalam 100 so dua batang 200. Tampalan ni biasalah kurang kuat sikit berbanding dengan crown atau veneer. Dan ia lebih senang stain jadi cepat kuning. Kalau crown atau veneer ni tahan lama la jugak kalau pandai jaga. Dia kena jaga macam gigi biasa juga, dan benda2 keras dah tak boleh gigit guna gigi depan, takut nanti tercabut pulak crown/veneer tu sebab semua ni di lekat melalui simen. Tapi so far memang crown/veneer lagi tahan berbanding tampalan.

  7. syukri says:

    as’kum darleen..
    skali lagi sy disini.syukri..
    sy nak tnya darleen lah..dekat mane sy boleh buat rawatan2 tuh?klinik sekitar k.l yang mana boleh sy pergi?boleh berikan saya alamt klinik2 tersebut?keseluruhan kos membuat tampalan veneer angaran darleen??mencecah 1000 atau 2000?..itu sahaja..
    terima kasih ya darleen..

  8. drleen says:

    syukri: harga yang saya beri tu harga utk klinik Tiew. Awak boleh check website klinik ni di http://www.tiewdental.com kat situ ada alamat2 klinik dan awak boleh pilih klinik yang berhanpiran. Utk buat veneer tu sebatang lebih kurang 1000 sebatang so kalau awak nak buat 2 batang jadi kosnya dalam 2000.

  9. nurull says:

    askm drleen…
    saya nak tanya jenis gigi palsu yang tanam terus di dalam gusi.berapa kosnya utk tanam gigi depan bahagian atas.hanya 1 gigi sahaja(gigi Tengah)dan di mana klinik yang saya harus pergi di sekitar kuala lumpur

  10. drleen says:

    nurull: kalau implant kosnya dalam 5000-6000 tak campur duit crown lagi..so mungkin dalam 8000 kot. Hmm..banyak klinik sekitar kl tapi kalau cari yang dalam kl harganya mahal skit boleh mencecah 10000. Kalau bridge tu murah sikit…utk ganti 1 batang kena buat 3 so dalam 1350 – 1500. bergantung pada klinik la..

  11. ili says:

    drleen,
    saya mengalami kerosakan gigi hadapan yang agak teruk, dan dah 2 3 kali di tampal.(4 di bahagian hadapan).
    apakah penyelesaian terbaik bagi masalah kerosakan gigi saya? cabut? atau ada rawatan lain?

  12. drleen says:

    ili: Kalau gigi tu dah rosak teruk, dah struktur giginya masih ok lagi, masih boleh dirawat dengan membuat rawatan saraf. Tapi kalau struktur giginya dah banyak hilang, dan budget kurang, mungkin boleh cabut. Jika budget lebih lepas buat rawatan saraf boleh dipasang dengan crown..Pergilah jumpa dr gigi utk pemeriksaan..bulan ni pemeriksaan free je..:)

  13. Linda says:

    Dr. Leen, thank you very much for putting such useful dental info on the web, it is very interesting and benefits us. Keep it up!!

  14. drleen says:

    linda: thanks..:)

  15. yoyo says:

    dr. leen, saya cadang nak jumpa dr. kat klinik Nilai..Dr. ada kat sana besok kan? Kalau confirm, saya nak buat appointment esok pagi…

  16. drleen says:

    yoyo: saya dah tukar jadual laa yoyo. Hari ni ( selasa ) saya di nilai dari pukul 12-6 pastu hari jumaat dari kul 9.30-6.00…call laa klinik buat appointment ek..no klinik 06-7990677

  17. yoyo says:

    ok…kalau cam tu saya pg hari jumaat…kejap lagi saya call klinik utk buat appointment. Tq dr!

  18. yoyo says:

    Dr, one more thing…kalau nak buat bridge dan ia melibatkan gigi yang banyak-let say dalam 8 batang, maybe the cost boleh mencecah hampir RM4000. Kat klinik dr berkhidmat tu boleh bayar secara installment tak?

  19. drleen says:

    yoyo: ok yoyo..c’y on friday..:) Kat klinik saya di nilai tu biasanya bayar 2 kali..appointment pertama separuh, selebihnya appointment kedua. Kat situ takde pakai kad kredit. Tapi kalau klinik di cheras dekat leisure mall tu ada pakai kad kredit..harga situ lain sikit sebatang 500 berbanding klinik di nilai 470.

  20. yoyo says:

    alaaa drleen…penuh dah untuk hari jumaat! saya book hari selasa, jam 3.00 petang

    maybe untuk first meeting ni saya nak mintak dr. clearkan ‘tunggul’2 yang tinggal..then i would think the next step (depends on your advice) sama ada i just continue wearing denture or boleh buat bridge (coz it depends on my budget too…hehehe). Ok kan dr?

  21. drleen says:

    yoyo: ye ke? aisehh…takpe..selasa pun ok gak kan..:) Boleh je…first appointment biasanya saya akan check dulu..then saya bagitau apa2 yang patut di buat pastu kita plan nak buat apa dulu then berapa nak kena bayar etc…ok..c’y tuesday!

  22. IDA says:

    bagaimana membuat bridge dan berapa lama tempoh yang diambil

  23. zack says:

    drleen:saya ade dua taring datas yg agk terkluar,saya xnak memakai braces dsbabkan sakit dan mengambil masa.Ada x rawatan lain.Sya kalau boleh hnya xnk taring tu saje.Apa pndapat drleen klau saya buang dua2 taring tu?

  24. rosbella says:

    hai drleen..sy ingt nk pki braces sbb gg atas sy jongang..gg bwh plak jarang..makin lama makin jarang..n sy ade mslh ckit..gg atas sy rosak sebatang..bole drleen syorkan klinik disekitar area kl or perak pd sy..n berapa kos nye..tq drleen..

    • drleen says:

      rosbella: saya tak sure sangat tentang kat mana nak buat braces kawasan perak..kl tu ada banyak..kadang2 boleh cari online je..kena check dulu samada sesuai atau tak pakai braces..kos dalam 5000 ke atas kot..tengok tempat..rasanya perak lagi murah dari kl

  25. melur says:

    hey.nak tanya dekat berapa rate pakai braces dekat kelanatan?btw,which dental?cn i have the adress?

  26. mawar merah says:

    salam dr…saya ada mslah dgn gg saya ..kesemua gg sya jarang especially bhgian tgh kt ats….kalau saya nak pakai braces bape lama masa akan diambil??
    berapa harga kalau di area2 kedah ek??

    • drleen says:

      mawar merah: salam..berapa lama pakai braces tu bergantung pada gigi..biasanya 18 bulan ke atas laa..harga pun tak sure biasanya 4500 ke atas tapi kat kedah mungkin murah skit kot

  27. ana says:

    salam dr…
    saya ada mslh gigi yg tk rata hanya sebatang je gg depan. apakah rawatan yg sesuai? n mcamane nk jg gg yang telah dibuat rawatan akar?

    • drleen says:

      ana: salam. kena check dulu samada boleh buat crown je atau kena buat braces atau cabut dan buat bridge..gigi yang dah dibuat rawatan akar sama je cara penjagaan dengan gigi biasa..

  28. MJ says:

    Hi Dr. Leen,

    saya ada problem gigi jarang2 kat sebelah bawah..gigi atas ok..dr. masa sekolah cabut about 3 gigi..so sekarang saya dah pegi buat consultation nak pakai braces..dr. ckp gigi atas no problem..tapi gigi bawah lepas abes treatment kene buat bridge. saya mcm tak berapa ok becos kalau nak buat bridge tu kene usik lagik gigi yg nak support bridge tu..saya risau in long term akan rosakkan gigi saya. patut ke saya buat bridge tu?sbb kalau implans is way too expensive and seems to scary for me. Please advice.

    • drleen says:

      MJ: buat bridge ok skit sebab kalau tak nak buat bridge kena pakai gigi palsu..leceh kena bukak2..kalau bridge tu lekat terus je

  29. razlan says:

    hahahah…dah tgk dah gambar doc. kat fb…comel… rasanya gambar tu dari gb kan?..hehehe..nway, thanx sbb bg info yg sgt2 berguna kpd public… teruskan perjuangan…

    • drleen says:

      razlan: hehe..teruskan membaca ek…saya ni pun lama dah tak tulis benda baru kat blog ni…insyaallah saya akan tulis lagi bila ada masa..

  30. hidayah pontian says:

    aslmkm
    sy ingin utk memakai braches gigi,, sy dduk di pekan nanas pontian. jadi di area pekan nanas dan pontian, dimanakah klinik yg menawarkan pemakaian pendakap gigi? berapakah kos nya? apakah alat atau bahan gigi utk memutihkan gigi?

    • drleen says:

      hidayah pontian: tak sure kawasan tu klinik mana yang tawarkan rawatan orthodontik. utk putihkan gigi bergantung pada apa problemnya..rawatan boleh jadi whitening..atau tampalan..atau veneer atau crown..atau scaling..etc..so pergi ke mana2 dr gigi utk check up supaya dr tu boleh bagitau apa yang boleh dibuat.

  31. syiba says:

    slm doc…
    sy berumur 20thn & tingin utk memakai braces…tp sy mmpunyai masalah gigi,,gigi sy mempunyai tampalan di depan 2btg n belakang 4btg so boleh ke sy memakai brace??boleh ke memakai braces klo mpunyai gigi brmasalah ??
    dan soalan last adakan kos memakai braces klinik krajaan untk 18thn kebwh free j?? so klo 20thn brapa anggaran kos di klinik krajaan dikenakan ?? bantu sy…;L thnx…

    • drleen says:

      syiba: kalau ada gigi yang bertampal takpe kalau nak buat braces..asalkan takde gigi rosak..dan jugak keadaan gigi bersih..kalau tak reti jaga kebersihan gigi biasanya dr tak galakkan buat braces sebab nanti gigi boleh rosak. 18 tahun ke bawah bukan free kat kerajaan tapi kena bayar skit jelaa dalam 500-700 kot tak sure dah berapa dr sana charge…kalau dah lepas umur tu memang kena buat kat private la

  32. chenta says:

    hye doktor..saya nak bertanya…gigi atas saya agak panjang dan agak ke hadapan..so a bit ‘jongang’ la..adakah menggunakan braces boleh bagi die termasuk ke dalam atau kikis..kalau kikis gigi saya akan sedikit pendek dan mungkin tidak akan nampak bahawa gigi saya n mcm ke depan sangat kan..so berapa kos nye ye?

  33. cooper says:

    hi drleen, saya nak tanya area nilai or seremban ade tak clinic gigi yang pasangkan braces?? cost or average cost sekrang berapa erk??
    thanks dr!

  34. aqila says:

    hye drleen..saye berumur 11 tahun..saye nak tanye,berape kos untuk pakai braces dgn umur saye ni..dan sesuai x kalau pasang kat gigi saye??sbb gigi saye ni jarang dan berlapis..

  35. faris says:

    Assalamualaikum doktor, saya sampai ke laman doktor ni pun di atas dasar sudah terlambat mungkin. Ini kerana saya masih berumur 24 tahun. Saya sebenarnya agak gusar, risau dan juga takut mengenai keadaan gigi saya. Saya akui memang penjagaan gigi saya abaikan, di saat saya menulis ini, gigi bahagian dalam (untuk mengunyah hanya tinggal satu batang dan gigi ini pun sudah berlubang. Namun gigi bahagian hadapan saya masih ada. Sebenarnya perkara ini bermula dengan ketakutan berjumpa dengan doktor gigi jadi dari hari itu, satu persatu gigi bawah saya rosak dan sakit namun saya tidak berjumpa doktor untuk menampal ataupun mencabut gigi tersebut. Perkara ini berlarutan sehinggalah gigi tersebut reput dan saya hanya berjumpa doktor untuk mencabut tanpa memikirkan kesan di masa hadapan. Perkara ini sangat sangat menakutkan saya kerana ramai kawan2 saya yang menegur saya tidak senyum dan tidak suka senyum. Saya merasakan bahawa ini disebabkan kehilangan gigi yang telah saya alami. Saya juga pernah terbaca yang jika bahagian gigi bawah sudah tiada, struktur muka akan terkesan kerana perkara ini. Jadi saya ingin meminta nasihat doktor tentang apa yang saya perlu lakukan. Saya masih muda dan saya takut memakai gigi palsu seperti Dentures & Partial Dentures. Jadi adakah rawatan bridge ataupun full implant sesuai untuk saya doktor?

  36. yana says:

    hy doctor leen..sy nak tanya ni.. saye ade msalh. dulu, gg saye rata je..tp time sy darjah 6 mcmtu,sy jatuh lgkang,lpastu gg depan saya 1 btg je,tersenget..tp 1btg je.ape yg patot saya buat ekk??pkai braces?crown?or bridge eh?kalau bridege crown or braces,bpe kos nye ye doc?thanks..

  37. sofia88 says:

    salam…dr, saya berumur 22thn.2 btg gg dpn ats sy berlapis dgn 2 gg yg disebelahnya.jd,gg tu npk jongang tp tak teruk.sy akn berkahwin pd thun dpn dan ingin memeakai braces.dimana saya blh dptkan rawatan byrn secara ansuran? gg bwh saya ok cuma ade 1 btg yg agak kebawah, tp tak nmpak. adakah tempoh memakai braces 1 thun je atau msti lbh dr 2 tahun?? hrp dr dpt mmbntu.terima ksh

  38. nora says:

    hi doktor leen,saya kehilangan gigi taring, then gigi depan saya dah jadi agak jarang la, saya igt nak tanam gigi taring tersebut then rapatkan gigi depan tu, saya rasa mcm nak pakai braces, so yang mana patut saya buat dulu, tanam atau pakai braces?dan berapa cos untuk rawatan tersebut di sekitar alor star? berapa tahun saya patut pakai? tq

  39. teeth says:

    doctor sya mpnyai mslah gigi ats kedepan..tp gigi bwh cantik dan rpat..so ape perlu sya buat utk gigi kedepan..adkah perlu katok dgn hammer XD~

  40. Nuriz says:

    salam .. dr drleen , sy ni nak putihkan gigi tapi tak tau la klinik mne yg ade rwtn mcm ni .. sbb ni pon first time sy nk putihkan gigi , yelah .. sy ni suke senyum and gelak jadi rse malu pon ade bile nk tunjokkan gigi sy ni .. hu2 .. sblom ni sy ade prnh dgr lmn pricedoc.com , khas utk rwtn2 trtntu trmsok yg dental punye .. sy try search malaysia tp tkde .. mngkin yg ni luar negare punye kott .. hu2 .. boleh tak dr drleen bg tau kt sy klinik gigi mne yg brdktn dgn rwg atau selangor ( sy nak klinik yg khas utk putihkan gigi klau boleh … ^,^)

    • drleen says:

      nuriz: takde klinik yang khas utk putihkan gigi je and tak buat menda lain..biasanya rawatan pemutihan tu termasuk dalam salah satu rawatan yang dibuat laa…kebanyakkan klinik ada dah skang ni..awak survey and tanya kat area2 rawang tu k..klinik saya ada laa tapi jauh sangat kot kat kajang

  41. huda says:

    sy mempunyai masalh gigi xrata so boleh sy tahu berapakah kos pemakaian bracers?

  42. corey says:

    gigi saya patah,cuma tinggal base sikit je tapi dah jadi hitam. rootnya masih di dalam gusi. possible tak utk keluarkan?

  43. Miza Yusof says:

    Salam. Hai DrLeen🙂

    Saya Miza Yusof. Miza nak tanya pasal braces. Gigi atas Miza ada yang bertindih dan ada 1 gigi siung. Cadangnya nak pakai braces. Agaknya berapa anggaran kos pemakaian braces untuk gigi macam Miza ?

    Boleh tak DrLeen cadangkan klinik mana yang sesuai area Kedah ?

    Terima kasih.

    • drleen says:

      miza: kat kedah say tak sure laa miza..biasanya harga dalam 4500 ke atas laa…bleh tanya2 laa klinik2 berdekatan…

  44. taqim says:

    dr leen, saya nak tanya pasal prosedur root canal tu. kos nya berapa ya. sebab saya rasa nak selamatkan gigi geraham saya. dah berlubang teruk dan agak besar.

  45. ayu says:

    hye dr leen..:)
    dr, saya betul2 trpengaruh dgn rawatan veneer.Tapi2, rawatan tu sgt2 mhl kan..saya da google pasal veener ni, and ade yg suggest utk buat antara 6 hingga 8 batang gg je..meaning to say, mane yg nmpak utk senyum je..hihihi.so, ape pndangan dr, and bape kos. If ok, saye nak buat kt tmpat dr.i need veneer treatment so bad..:(tq dr..:)

  46. drleen says:

    Salam semua…selepas ini semua komen akan dibalas secara e-mail…:) terima kasih…

  47. nuha says:

    salam dr leen,

    saya ade beberapa soalan ttg nak buat braces:

    1) sy tinggal berdekatan dgn nilai n bercadang nak guna khidmat dr untuk betulkan gigi sy. boleh dr inform sy dekat mane clinic dr di nilai (alamat) ?

    2) sy kalau boleh nak betulkan gigi depan sy dgn cepat. ade tak braces atau cara lain utk cepatkan pembetulan gigi tu? kalau ade cara tersebut, dr buat tak kaedah tu? ( bajet sy lebih kurang 10k.)

    3) kalau sy nak dtg klinik dr, kene buat appointment melalui telefon dahulu ke?

    terima kasih sgt2 dr leen..selamat hari raya juga sy ucapkan

  48. nuha says:

    oh ya..dr boleh reply di email sy ; opel8621@yahoo.co.uk

  49. danial says:

    ada tak tempat yg buat braces gigi around RM3000. tak lebih RM4000 di KL. siapa2 yg tahu boleh bagi alamat tak?
    Trima Kasih

    boleh email saya: danialjeo@yahoo.com

  50. Dental X-Rays equipment…

    […]Saya masih di sini « Gigi Sihat Senyuman Menawan[…]…

  51. fyqa says:

    klinik dr ni kat ane ?

  52. zue othman says:

    salam,Dr.:)sy ingin bertanya,,sy ingin memakai braces..tpi sy duk kat penang…mgkin jauh ngan tmpat Dr.sy cuma nk buat braces atas sahaja..dimanakah tempat yang Dr,syorkan..sy mengharapkan yang murah sdikit..dan selamat..thanx Dr.:))

  53. hamba allah says:

    dokter , saya masih student , takda duit nak bayar mahal2 , ada discount tak untuk pakai braces ataupun implant😦

  54. NurinAziah says:

    saya berumur 43 tahun dan mempunyai gigi depan yg bertindih(berlapis)..bolih ke saya membuat braces pd usia begini..atau apa rawatan yg sesuai.

  55. norizah jamaluddin says:

    Salam dr… sy izah.. sy duduk di rawang sel.. if dr tahu mane2 klinik di rawang yg menawarkan harga yg berpatutan utk buat braces, boleh sy tahu? hope for your reply…=)

  56. nadia says:

    salam doktor, saya teringin nak pakai braces. dr tau tak kat mana tempat yang sesuai untuk saya pakai braces sekitar bangi atau alor setar ?

  57. bee says:

    Salam doktor.. saya ingin bertanyekan agak-agak di area Johor bahru cost pemakaian braces ni around berape yer…. 😉

  58. Amoy says:

    Salam Dr leen…nk tye klinik Dr kt nilai area mne ye….sy berminat nk wt braces dgn Dr leen…

  59. noor says:

    Salam dr leen…sy dr p.dickson, sy mengalami masalah gigi dpn yg makin lama makin jarang slps ke2 gigi kacip. Umur sy 38 thn.gg gerahm besar sy semua dh xde. Sy ada pg ke sbuah klinik gg di PD & dia kata dia x boleh ikat kerana gg geraham dh xde…adakah cara lain utk betulknnya…

  60. fiza says:

    Gigi saya sakit dan berlubang.Mulanya dr gigi mencadangkan gigi saya dicabut.Namun bila saya bertanya antara cabut atau tampal manakah yg paling sesuai, dr tersebut menjawab terpulang pd saya. Apakah nasihat dr Leen pada saya?

  61. Siti says:

    Assalammualaikum , Doktor. Saya Siti dari Johor. Saya nak bertanya berapa ye kos untuk kikis ratakan gigi ? Maksud ratakan gigi disini bukan memakai braces kerana gigi saya tiada masalah jongang tapi maksud saya , gigi kita ni cantik rata kesemuanya bila disentuh . Kemudian, gigi atas hadapan saya ni telah ditampal, tetapi warna tampalannya sedikit kekuningngan berbanding gigi asal saya . Macam mana untuk putihkan ? Serta rawatan apa yang perlu saya ambil untuk gigi-gigi saya ? Itu sahaja masalah saya Doktor, harap Doktor sudi membantunya. Terima Kasih🙂

  62. siti says:

    Salam, dr.saya nk tanye,3
    gigi saye ade bertampal kat depan n satu tu saya pernah buat rawatan akar, so bleh lagy x saye pkai braces??

  63. tehah says:

    dr leen, saya nak bertanya, saya mengalami mslh gigi bahagian atas belah depan, yg mna time sekolah dulu gigi saya berlapis, tapi dr. cabut belah depan, so sekarang gigi atas saya jadi kebelakang, dan kelihatan sgt ketara.. gigi bahagian bwh dan lain ok.. so dr rasa selain memakai braces, rawatan apa yg sesuai untuk saya ye..

  64. lyine says:

    hai dr.saya mengalami bengkak gg geraham kanan tetapi tidak berlubang kerana sudah ditampal semasa darjah 5. tetapi sekarang gg geraham saya tu bengkak,mempunyai kerak gg dan bergoyang sedikit. adakah gg saya akan dicbt?

  65. Hanie says:

    Salam Doktor , saya nak taw kos nak buat braces area kat Batu Pahat , Johor ade x ?? n brape sbb sye msih student n bnyak prlukan duit .. sye akan msok ke universiti dan mahu kelihatan cantik .. mcm mne ye .. tlong ye doktor ..😦

  66. aila says:

    Dr leen..sy mngalami masalah kerosakan gigi yg teruk. 4 batang gigi hadapan sy hanya tinggal tunggul hingga parasa gusi. Adakah boleh dirawat dan bgaimana rawatan sesuai? Berapa kos untuk sebatang gigi??

  67. idanradzi says:

    Salam Doktor… bolehkah dibuat gigi palsu jika tunggul gigi masih tertanam di dalam gusi… saya tak berani buat pembedahan gusi sebab ada sakit diabetes/kencing manis.

    Beberapa tahun lalu abg saudara saya meninggal dunia sebab cabut gigi, dia juga punyai sakit seperti saya; selepas cabut gigi, rahangnya bengkak & tak dapat menelan makanan.

  68. khairulnisa says:

    Hye…kt area seremban..klinik gigi mana yg boley buat braces n boley byr installment?
    Dan…kalau gigi ats sy jongang skit..selalu cost dlm bpe?

  69. roslina says:

    dr leen gigi taring sy telah dicabut secara patah je, jd tinggal tunggul sahaja,kdg2 sakit tunggul tu, jd sy takut untuk ke klinik lg kerana perkara ini., berapa kos paling murah untuk sy membuat semula gigi taring tersebut atau dr mencadangkan implan sahaja, boleh tak bayaran melalui potongan gaji dibuat memandangkan saya bekerja kerajaan

  70. Orville says:

    You post very interesting articles here. Your blog deserves much more visitors.
    It can go viral if you give it initial boost, i know useful service that can help you, just search in google:
    svetsern traffic tips

  71. AD says:

    hello dr.. dekat area batu pahat, klinik gigi mane yang boleh buat rawatan putihkan gigi?

  72. Nur syahirah binti roslan says:

    Salam doktor.
    Saya sehingga kini masih mencari cari klinik yg menawarkan harge braces yg berpatutan. Adakah klinik dr leen menawarkan harge braces yg bersesuain. Ade termasuk instalment ataupon ansuran bulanan tak? Harap klinik dr leen mempunyai harge yg bersesuain.

  73. fariza says:

    Saya ada masalah gigi siung dan satu gigi atas yang kebelakang. masih student berniat memasang braces dan nak tahu kos dan klinik yang berada di batu pahat.

Leave a Reply

